#roadtoge14

Masa sekolah menengah, bila tulis karangan berbentuk cadangan sama ada BM/English, selalu akan guna cadangan-cadangan biasa dan mudah macam berkempen etc lepastu penguat hujah atau harapan yang disertakan dengan cadangan tu kemain bulan bintang, agar sistem bla bla bla lebih teratur, agar negara lebih maju, supaya generasi kemudian lebih cemerlang whatsoever. Habis pompang-pompang dalam karangan, siap, yay.

Bila masuk pre-u course, semua tu dah kurang relevan, thanks to one of my ESL (English as Second Language) lecturer.  Bila tulis academic writing, beliau sangat menitikberatkan cadangan yang directly address the issues dan goals yang lebih hampir dengan issue instead of  goals yang terlalu sempurna/tinggi walaupun probably achievable in the long term dan walaupun goals itu lah yang kita nak. Pokoknya, biar suggestions dan goals yang kita set itu realistik, biar ianya sesuatu yang kita boleh execute/capai/buktikan.

And I think semua ilmu tu berguna bukan sahaja bila nak karang penulisan akademik tapi juga bila hendak mengundi. Nilailah.

No comments: